Viikkotunnit

Ohessa on kevään 2018 viikkotuntiemme lukujärjestys ja tuntikuvaukset.

Maanantai:
Klo 18.00 Pilates 60min (Carita)

Klo 19.15 Air Basic (taso 2) 75min (Jonna)

Tiistai:

Klo 19.15 Air Smooth 75min (Jonna)

Keskiviikko:

Klo 18.00 Air Basic 60min (Jonna)

Klo 19.15 Balanssi 60min (Susanna)

Torstai:

Klo 18.00 Pilates 60min (Carita)

Klo 19.15 Yin Stress Less 75min (Jonna)

Perjantai:

Klo 7.00 Air Smooth (Jonna)

Klo 18.00 Teematunti 60-90min (Saila, Jonna, Tuija)

Sunnuntai:

Klo 17.15 Air Basic 60min (Jonna)

Klo 18.30 Air Smooth 75min (Jonna)



Air Jooga

Ilmajooga eli Air Jooga on melko uusi laji Suomessa ja maailmalla. Ensimmäinen ilmajooga-tunti pidettiin New Yorkissa 2006. Katosta roikkuva, vyötärön korkeudella oleva silkkiliina jakaa kehon painoa, tukee ja auttaa ohjaamaan painovoimaa haluamaamme kehonosaan. Tämän vuoksi pääsemme tekemään haastaviakin asentoja turvallisesti (mm. käsilläseisonta).

Ilmajooga huoltaa ja vahvistaa kehoa ainutlaatuisella tavalla ja on erinomainen apuväline mm. lieviin selkävaivoihin. Lisäksi ilmajoogalla voi parantaa ryhtiä, tasapainoa ja kehontuntemusta, sekä lisätä ylävartalon puristusvoimaa. Pää alaspäin tehtävät riipunnat ovat monien mielestä ilmajoogan suola. Ilmajooga on saanut vaikutteita ilma-akrobatiasta ja siksi on myös todella hauskaa ja antaa näin perinteiselle harjoittelulle uutta pilkettä.

Ensi kertaa ilmajoogaan tutustuvalle suosittelemme Air Basic tai Air Smooth tuntia. Volare järjestää myös säännöllisesti Air joogan alkeet Workshoppeja, joista saat hyvän alun tähän ihastuttavaan lajiin. Tule, koe ja ihastu!


Tuntikuvaukset:

Air Basic ja Air Basic (taso 2)

Air Basic tunnilla tutustutaan oikeaoppiseen ja turvalliseen silkkiliinan käyttöön. Opitaan perusriipunnat ja silkkiliinan antamat mahdollisuudet niin venytyksissä, voimaliikkeissä kuin liikkuvuudessakin. Sopii myös ensikertalaisille.

Air Basic (taso 2) tunti on asanoiltaan astetta haastavampi ja fyysisempi ja sopii näin jo perusriipunnat omaavalle ilmajoogille.


Air Smooth

Air Smooth -tunnilla keskitytään enemmän liikkuvuutta ja venyvyyttä lisääviin liikkeisiin. Tunti rytmiltään rauhallinen ja myös pidemmän loppurentoutumisen vuoksi erinomainen palauttamaan kehoa ja mieltä. Sopii myös ensikertalaisille.

Yin Stress Less 75min

Yin Jooga on joogasuuntaus, joka on saavuttanut suuren suosioin nykymaailman kiireisessä elämänrytmissä. Yin jooga on rauhallista, pääosin ilman lihasvoimaa tehtävää joogaa, jossa avataan erityisesti runsaasti sidekudosta sisältäviä alueita, kuten lantioita ja alaselkää.

Yin Stress Less tunnilla kaikki liikkeet tehdään lattian tasalla, pääosin makuultaan, jolloin stressi tasoa laskeva hermosto saa mahdollisuuden aktivoitua. Liikkeiden tueksi asetellaan apuvälineitä, kuten joogatiiliä, bolstereita tai huopia, jotta liikkeen voi tehdä mahdollisimman vapaana lihasjännityksistä, mutta kuitenkin sopivaa venytystä asennossa aistien. Näin irtipäästäminen niin kehon kuin mielenkin osalta helpottuu. Rauhallinen ja syvä hengitys sekä miellyttävä infrapunalämpö tyynnyttävät hermostoa ja edesauttavat käynnistämään kehon palautumismekanismeja. Lempeiden restoratiivisten (palauttavien) asentojen ensisijainen tavoite on saada harjoittaja rentoutumaan.

Pilates

Pilates on kehonhallintatekniikka, joka vahvistaa syviä vatsalihaksia ja keskivartaloa tehokkaasti, kohentaa ja ylläpitää ryhtiä sekä huoltaa selkää. Tunnilla opitaan käyttämään kehon niveliä ja lihaksia tasapuolisesti, jolloin liian aktiiviset lihakset rentoutuvat ja keskivartalon lihakset yhdessä ryhtiä tukevien lihasten kanssa vahvistuvat. Pilates sopii kaikenikäisille ja- kuntoisille liikkujille, niin liikuntaharrastusta aloittaville kuin aktiiviurheilijoillekin. Pilateksen tavoite on on mahdollisimman tasapainoinen, vahva ja kestävä keho ja mieli.

Balanssi

Tämä harjoitus sisältää helpon dynaamisen jooga-osion, sekä syviä lihaksia vahvistavan ja kehon hallintaa sisältävän osion. Harjoitus päätetään huoltavaan venyttelyyn ja rentoutumiseen. Tunti sopii kaikille.

Teematunti

Perjantai tunnit vaihtuvilla teemoilla ja ohjaajilla. Kevään teemoina mm. Yoga Goes Bollywood, Sydänchakra flow, Yin joogaa liinoilla, Chiball + äänimaljarentoutus. Tuntien kestot 60-90min.