Viikkotunnit

Ohessa on syksyn 2018 viikkotuntiemme lukujärjestys ja tuntikuvaukset. Syyskausi alkaa Ma 6.8.2018.

Maanantai:
Klo 18.00 Pilates 60min (Carita)

Klo 19.15 Air Basic (taso 2) 75min (Jonna)

Tiistai:

Klo 17.45 Yin & Yang 75min (Jonna)

Klo 19.15 Air Smooth 75min (Jonna)

Keskiviikko:

Klo 7.00 Aamujooga 60min (Jonna)

Klo 18.15 Teematunti 60-75min (Jonna/ Susanna/Pauliina)

Torstai:

Klo 17.45 Air Basic 60min (Jonna)

Klo 19.00 Yin Stress Less 90min (Jonna)

Perjantai:

Klo 7.00 Air Smooth (Jonna)

Klo 18.00 Teematunti 60-75min (Carita/Saila/Jonna) (alk. 31.8)

Sunnuntai:

Klo 17.00 Air Basic 60min (Jonna)

Klo 18.15 Air Smooth 75min (Jonna)



Air Jooga

Ilmajooga eli Air Jooga on melko uusi laji Suomessa ja maailmalla. Ensimmäinen ilmajooga-tunti pidettiin New Yorkissa 2006. Katosta roikkuva, vyötärön korkeudella oleva silkkiliina jakaa kehon painoa, tukee ja auttaa ohjaamaan painovoimaa haluamaamme kehonosaan. Tämän vuoksi pääsemme tekemään haastaviakin asentoja turvallisesti (mm. käsilläseisonta).

Ilmajooga huoltaa ja vahvistaa kehoa ainutlaatuisella tavalla ja on erinomainen apuväline mm. lieviin selkävaivoihin. Lisäksi ilmajoogalla voi parantaa ryhtiä, tasapainoa ja kehontuntemusta, sekä lisätä ylävartalon puristusvoimaa. Pää alaspäin tehtävät riipunnat ovat monien mielestä ilmajoogan suola. Ilmajooga on saanut vaikutteita ilma-akrobatiasta ja siksi on myös todella hauskaa ja antaa näin perinteiselle harjoittelulle uutta pilkettä.

Ensi kertaa ilmajoogaan tutustuvalle suosittelemme Air Basic tai Air Smooth tuntia. Volare järjestää myös säännöllisesti Air joogan alkeet Workshoppeja, joista saat hyvän alun tähän ihastuttavaan lajiin. Tule, koe ja ihastu!


Tuntikuvaukset:

Air Basic ja Air Basic (taso 2)

Air Basic tunnilla tutustutaan oikeaoppiseen ja turvalliseen silkkiliinan käyttöön. Opitaan perusriipunnat ja silkkiliinan antamat mahdollisuudet niin venytyksissä, voimaliikkeissä kuin liikkuvuudessakin. Sopii myös ensikertalaisille.

Air Basic (taso 2) tunti on asanoiltaan astetta haastavampi ja fyysisempi ja sopii näin jo perusriipunnat omaavalle ilmajoogille. Harjoituksen kesto 60min.


Air Smooth

Air Smooth -tunnilla keskitytään enemmän liikkuvuutta ja venyvyyttä lisääviin liikkeisiin. Tunti rytmiltään rauhallinen ja myös pidemmän loppurentoutumisen vuoksi erinomainen palauttamaan kehoa ja mieltä. Sopii myös ensikertalaisille. Harjoituksen kesto 60 tai 75min.

Yin Stress Less

Yin Jooga on joogasuuntaus, joka on saavuttanut suuren suosioin nykymaailman kiireisessä elämänrytmissä. Yin jooga on rauhallista, pääosin ilman lihasvoimaa tehtävää joogaa, jossa avataan erityisesti runsaasti sidekudosta sisältäviä alueita, kuten lantioita ja alaselkää.

Yin Stress Less tunnilla kaikki liikkeet tehdään lattian tasalla, pääosin makuultaan, jolloin stressi tasoa laskeva hermosto saa mahdollisuuden aktivoitua. Liikkeiden tueksi asetellaan apuvälineitä, kuten joogatiiliä, bolstereita tai huopia, jotta liikkeen voi tehdä mahdollisimman vapaana lihasjännityksistä, mutta kuitenkin sopivaa venytystä asennossa aistien. Näin irtipäästäminen niin kehon kuin mielenkin osalta helpottuu. Rauhallinen ja syvä hengitys sekä miellyttävä infrapunalämpö tyynnyttävät hermostoa ja edesauttavat käynnistämään kehon palautumismekanismeja. Lempeiden restoratiivisten (palauttavien) asentojen ensisijainen tavoite on saada harjoittaja rentoutumaan. Harjoituksen kesto 90min.

Pilates

Pilates on kehonhallintatekniikka, joka vahvistaa syviä vatsalihaksia ja keskivartaloa tehokkaasti, kohentaa ja ylläpitää ryhtiä sekä huoltaa selkää. Tunnilla opitaan käyttämään kehon niveliä ja lihaksia tasapuolisesti, jolloin liian aktiiviset lihakset rentoutuvat ja keskivartalon lihakset yhdessä ryhtiä tukevien lihasten kanssa vahvistuvat. Pilates sopii kaikenikäisille ja- kuntoisille liikkujille, niin liikuntaharrastusta aloittaville kuin aktiiviurheilijoillekin. Pilateksen tavoite on on mahdollisimman tasapainoinen, vahva ja kestävä keho ja mieli. Harjoituksen kesto 60min.

Aamujooga

Aamujooga herättää niin kehon kuin mielen tulevaan päivään. Harjoitus sisältää kehoa avaavia, sekä lempeästi lihaksia vahvistavia liikkeitä ja sarjoja, nostaen sopivasti energiatasoja päivään. Harjoitus päätetään venytyksiin ja rentoutumiseen. Harjoituksen kesto 60min

Yin & Yang jooga

Harjoitus aloitetaan dynaamisella kehoon lämpöä tuovalla Yang- osuudella yhdistäen hengityksellä erityisesti kehoa vahvistavia ja tasapainoa lisääviä liikkeitä. Tämän jälkeen siirrymme viilentävään ja hermostoa rauhoittavaan Yin- osuuteen antaen kehon palautua harjoituksesta lempeillä pitkäkestoisemmilla avauksilla ja venytyksillä. Harjoituksen kesto 75min.

Teematunti: Keskiviikko ja Perjantai

Perjantain syksyn teemoina mm. Air Pilates (Carita), Yoga Goes Latin (Saila), Aroma Jooga (Jonna). Keskiviikon teemoissa mm. Kehonhuoltoa rullilla, palloilla ja venytyksillä (Jonna), Balanssi (Susanna), Afrotanssi (Pauliina).

Yoga Goes Latin

Joogan ja tanssin fuusiotunti, jossa lattarimusiikki johdattelee käyttämään kehoa pehmeästi ja rytmeistä nautiskellen. Sopii kaikille. Ohjaajana Saila Rajala. Kesto 60min

Afrotanssi

Afrikkalainen tanssi on iloista, rentoa, mieltä ja kuntoa
kohottavaa tanssia paljain jaloin rytmikkään ja mukaansatempaavan rumpumusiikin tahdissa. Hartiat,
rintakehä, lantio ja koko keho saadaan liikkeelle! Sopii kaiken
ikäisille ja -kuntoisille. Kesto 60min

Pauliina Diallo on tanssitaiteilija Hyvinkäältä. Hän on opettanut pitkään mm. nyky- ja jazztanssia sekä erityisesti rakastamaansa lajia: afrikkalaista tanssia. Pauliina on toiminut tanssijana ja muusikkona sekä valmistanut useita kokoillan tanssi teoksia.